Kas ir Bonus-Malus? Bonus-Malus… izklausās pēc Harija Potera burvestības. Bet vai Jūs tiešām zināt, kas tas ir? Ir nozīmīgi saprast ne tikai kā sistēma izpaužas, un ko tā ietekmē, bet arī sistēmas topošās reorganizācijas galvenos faktorus.
Līdz šim Bonus-Malus sistēma ir bijusi svarīga OCTA sistēmas sadaļa. Kopš 2006. gada, sistēma sniedz objektīvu apdrošināšanas riska novērtējumu un ietekmē OCTA polises cenas aprēķināšanu.
Līdzšinējā Bonus-Malus sistēma
Sistēma strādāja, sastāvot no 17 klasēm. Katru Bonus-Malus subjektu – transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju – iedalīja atkarībā no tā riska pakāpes. 1.-5. bija augsta riska klases, toties 7. - 17. tika piešķirtas tiem BM subjektiem, kuri uz ceļa uzvedas prātīgi un regulāri iegādājas OCTA polises.
Bonus-Malus klase tika aprēķināta ņemot vērā BM subjekta pēdējo 11 gadu apdrošināšanas vēsturi. Lai noteiktu paaugstinātu Bonus-Malus klasi, transportlīdzeklim jābūt apdrošinātam vismaz 275 dienas gadā. Pretējā gadījumā transportlīdzeklim saglabājas 6. klase. Bonus-Malus klase tiek automātiski pārrēķināta vienreiz gadā – 15. septembrī.
OCTA apdrošināšanas cena varēja atšķirties atkarībā no transportlīdzekļa veida, autovadītāja pieredzes, Bonus-Malus klases un citiem apstākļiem. Turklāt, papildus faktori, kas ietekmēja cenu bija izvēlētais apdrošinātājs, papildu seguma apjoms un apdrošināšanas termiņš.
Jaunā Bonus-Malus sistēma
Sākot ar šī gada 1. augustu spēkā stāsies atjaunots Bonus-Malus sistēmas veids, kas ieviesīs jaunu servisu centralizētai apdrošināšanas vēstures datu sniegšanai sabiedrībai.
Tiks saglabāti kvantitatīvie rādītāji – apdrošināšanas dienu un gadījumu skaits, tomēr sistēmā tiks likvidētas līdzšinējās Bonus-Malus klases. Apdrošināšanas vēsture arī netiks ņemta no tikai pēdējiem 11 gadiem, bet kopš 2004. gada 1. maija, kad Latvijā tika ieviesta ES Direktīva, un pieņemts jauns OCTA likums. Apdrošināšanas vēstures dati bez maksas būs pieejami visiem transportlīdzekļa īpašniekiem vai reģistrētajiem turētājiem, www.ltab.lv.
Jaunais sistēmas serviss nodrošinās, ka datu uzskaites procesā vairs nebūs sarežģīti algoritmi, kas nosaka klases. Toties dati tiks aktualizēti katru dienu, un nebūs jāgaida līdz konkrēti 15. septembrim.
Ar ko rēķināties autovadītājiem?
Kaut gan jaunajai sistēmai vairs nebūs pielietojamas klases, apdrošinātāji vēljoprojām ņems vērā transportlīdzekļa īpašnieka vai reģistrētā turētāja apdrošināšanas vēsture – apdrošināšanas gadījumu un dienu skaits -, kā arī citi faktori.
Pozitīva ziņa autovadītājiem toties ir tas, ka sistēmas reorganizācija neietekmēs to, kā apdrošinātāji noteiks apdrošināšanas prēmijas (polises cenu).
LTAB arī nevērtē, cik labs vai slikts ir katrs konkrētais vadītājs. Pēc apdrošināšanas vēstures – dienu un gadījumu skaita – var secināt par tās statusu.